Koivikosta ideansa ammentava julkisivuteos korvaa puiston Porrassalmenkadun ja Pirttiniemenkadun kulmauksessa.

Mikkelin kaupunki edellytti Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymältä (Essote), että suojellun puiston tilalle rakennettavan Perhetalon julkisivussa korvataan kuvataiteen keinoin rakennushistoriallisesti merkittävän puiston menetys.

– Perhetalon julkisivu on huomiota herättävä maamerkki, joka tullaan tuntemaan laajasti. Myös Perhetalon toimintamalli on ainutlaatuinen koko Suomessa, arvioi ESPER-hankkeen hankejohtaja Pirjo Syväoja.

Perhetalosta tulee keskeinen osa Mikkelin hyvinvointikeskusta. Perhetalossa palvellaan perheitä aina alkuraskaudesta aina lapsen 18 vuoden ikään saakka. Taloon tulevat muun muassa lasten ja äitien neuvolat ja vastaanotot, lastenosasto, vastasyntyneiden seurantaosasto, synnytysosasto ja synnytyssalit sekä perheneuvola, perheoikeudelliset palvelut ja lapsiperheiden kotipalvelu.

ESPER Nykopp visualisointi lounas web smallPerhetalosta myös jalkaudutaan koteihin, päiväkoteihin ja kouluihin. Perhetalo, mukaan lukien kahdessa ylimmässä kerroksessa olevat aikuisten vuodeosastot, on n. 350 työntekijän työpaikka.

Julkisivuteoksen ja ESPER-hankkeen muidenkin taidehankintojen taustalla ovat ajatukset taiteen parantavasta voimasta ja jokaisen oikeudesta kulttuuriin.

– Perinteisestä sairaalamaailmasta poikkeavan ulkoasun kautta Perhetalon julkisivu auttaa paremmin ymmärtämään myös Hyvinvointikeskus-ajattelua. Mikkelin hyvinvointikeskukseen tulee runsaasti muitakin asiakkaita kuin potilaita, Syväoja kertoo.

”Koivupuiston” on suunnitellut Hirvensalmella asuva taiteilija Lauri Nykopp. Lähtökohtia ovat olleet muun muassa taiteilijan oma lähikoivikko ja suomalaisten koivuvihtaan liittämät mielleyhtymät terveydestä.

– Koivu näyttää talvella kuolleelta, mutta joka kevät se herää elämään. Sauna ja koivuvihta.  Se on suomalainen assosiaatio puhtauteen ja terveyteen. Julkisivu kertoo parantavia tarinoita ja satuja, kuvailee Nykopp työn taustaideoita.

Rakenteeltaan Perhesivun julkisivu on kaksoisjulkisivu. Puurunkoisen pellitetyn ulkoseinän etupuolelle tulee noin 30 sentin etäisyydelle lasiseinä. Taideteos tulostetaan lasilevyihin digitaalisesti, minkä jälkeen väri kiinnitetään kuumentamalla lasi 600 asteeseen.

Lasi päästää valon sisäpuolelleen ilman väriä. Mikäli yksittäinen lasilevy särkyy, se on helppo tulostaa uudelleen. Julkisivulasin kokonaispinta-ala on noin 2200 neliömetriä.

Perhetalon kustannusarvio on noin 25 miljoonaa euroa, josta julkisivuun on käytettävissä enintään noin 200.000 euroa eli alle prosentin. Julkisivun kustannusarvio tarkentuu vasta, kun julkisivun toteuttaminen on kilpailutettu.

Perhetalon rakentaminen on suunniteltu aloitettavaksi kesäkuussa 2017 ja se valmistuu vuoden 2018 lopulla. Essoten hallitus päätti julkisivuteoksesta helmikuun puolessa välissä (16.2.). Perhetalon rakentamisen hallitus- ja valtuustokäsittely ovat toukokuussa 2017.

Essote järjestää lähiviikkoina henkilöstölle ja kansalaisille mahdollisuuden tutustua Perhetalon julkisivuteokseen sekä kertoa siitä mielipiteitään.

Lauri Nykoppin monipuoliseen tuotantoon voi perehtyä videon kautta täällä.

Pirjo Syväoja
Hankejohtaja