Esper-hankkeen ensimmäiset harjannostajaiset pidettiin 12.8. Kenkäverossa. Perinteiseen tapaan työn etenemistä juhlistettiin hernekeitolla ja pannarilla.

Harjannostajaiset 0718

Hankejohtaja Pirjo Syväoja kertoi harjannostajaisten perinteistä ja tehosti esitystään harjalla. Savonlinnalainen trubaduuri Matti Muhonen (vas.) esiintyi tilaisuudessa.

– Hankkeen ensimmäinen vaihe on edennyt hyvin ja urakoitsija Lujatalo on voinut kiihdyttää aikataulua noin kolme kuukautta tilaajan toiveiden mukaisesti. E-rakennuksessa väistössä olevat sisätautien- ja keuhkopoliklinikat voivatkin siirtyä uusiin tiloihin jo lokakuussa 2016 tammikuun 2017 asemasta, kertoi hankejohtaja Pirjo Syväoja.

Syväoja kiitteli rakentajia, urakoitsijoita ja suunnittelijoita kärsivällisyydestä harjannostajaisia odotellessa. Rakentamisessa on voinut olla tapana, että jos työmaan rakentajat ovat kokeneet harjannostajaisten olevan myöhässä, on harja voitu naulata ylösalaisin vesikaton päätyyn muistutukseksi tilaajalle.

– Tällaisia elkeitä ei vastaanottoalueen työmaalla ole nähty, vaikka työmaa onkin jo loppusuoralla, Syväoja sanoi.

Harjannostajaiset 0713

Mikkelin keskussairaalan rakennusurakoiden ensimmäinen vaihe on edennyt pari kuukautta etuajassa.

Pääurakoitsija Lujatalo Oy:n edustaja, aluejohtaja Heikki Jalkanen kiitti puolestaan tilaajaa siitä, että on ollut uskallusta aloittaa näin laajamittainen rakennusprojekti ja näin luoda työllisyyttä ja elinvoimaa alueelle.

Essoten talousjohtaja Vesa Vestala piti vastaanottoalueen urakassa käytettyä projektinjohtourakointimallia hyvänä. Muutosten läpivienti on ollut sujuvaa ja työmaa saatiin käyntiin jo luonnossuunnitelmilla. Moni ratkaisu on kypsynyt ja kehittynyt rakentamisen aikana. Lopputulos on ollut parempi kuin, mitä oli osattu aiemmin suunnitella.

Harjannostajaiset 0726

Harjannostajaisia juhlistettiin hernekeitolla.