Euroopan investointipankki (EIP) on myöntänyt Etelä-Savon sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymälle (ESSOTE) pitkäaikaisen 55 miljoonan euron lainan Mikkelin keskussairaalan uudistamiseen ja laajentamiseen.

Tertti080416n SamiFunke 8107

Euroopan investointipankin varapääjohtaja Jan Vapaavuori allekirjoittaa lainasopimusta. ESSOTE:n puolelta sopimuksen allekirjoittivat valtuuston puheenjohtaja Pirkko Valtola ja vt. johtaja Vesa Vestala. (Kuva: Sami Funke)

ESPER-hanke toteutetaan viidessä vaiheessa. Tavoitteena on kehittää Mikkelin keskussairaalasta nykyaikainen, ympäri vuorokauden toimiva päivystyssairaala ja hyvinvointikeskus. EIP:n laina kattaa 110 miljoonan euron hankekustannuksista enintään puolet.

– Euroopan investointipankki on EU:n omana rahoituslaitoksena sitoutunut tukemaan pitkäaikaisia investointeja, jotka edistävät terveydenhuoltopalvelujen tarjontaa ja saatavuutta. Keskussairaaloita modernisoimalla voidaan turvata korkeatasoinen terveydenhuolto ja pitää silti kustannukset hallinnassa. Olemme iloisia voidessamme tukea ESPER-hanketta, joka hyödyttää koko Etelä-Savon potilaita. Hanke vie myös Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta eteenpäin, sillä se auttaa löytämään alan parhaita käytäntöjä ja toimii mallina muille, kertoo EIP:n varapääjohtaja Jan Vapaavuori.

– Hanke parantaa asiakas- ja potilaspalvelua kansallisen sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusohjelman mukaisesti. Samalla voimme tarjota myös henkilöstölle viihtyisän ja nykyaikaisen työympäristön. Terveydenhuollon kustannukset alenevat, ja Mikkelin keskussairaalan asema maakunnan 24/7-päivystyssairaalana vahvistuu, lisää ESSOTE-kuntayhtymän vt. johtaja Vesa Vestala.

Viime vuosina EIP on rahoittanut sairaalainvestointeja myös Oulussa, Jyväskylässä, Tampereella, Kuopiossa ja Espoossa.

Tertti080416n SamiFunke 8150

Lainasopimuksen allekirjoitustilaisuudessa hankejohtaja Pirjo Syväoja esitteli ESPER-hanketta EIP:n delegaatiolle. Kiinnostusta herättivät mm. tilojen tiivistyminen ja kampuksen SOTE-integraation eri ulottuvuudet. (Kuva: Sami Funke)

Tertti080416n SamiFunke 8168

Lainasopimus allekirjoitettiin Tertin kartanossa. Tilaisuuteen osallistuivat ESSOTE:n puolelta rakentamisen projektijohtaja Jukka Rasilo (vas.), johtajaylilääkäri Kati Myllymäki, vt. johtaja Vesa Vestala, hankejohtaja Pirjo Syväoja ja valtuuston puheenjohtaja Pirkko Valtola. EIP:n edustajia olivat varapääjohtaja Jan Vapaavuori, EIP:n Suomen johtaja Jukka Luukkanen, asiakasvastaava Lilli Jafar, erityisavustaja Jaani Pietikäinen ja juristi Teija Lius. (Kuva: Sami Funke)

Taustatietoa:

Euroopan investointipankki on pitkäaikaisia lainoja myöntävä Euroopan unionin rahoituslaitos, jonka omistavat EU:n jäsenvaltiot. Se rahoittaa taloudellisesti mielekkäitä investointeja, jotka edistävät EU:n poliittisten päämäärien toteutumista. Vuonna 2015 EIP myönsi Suomen hankkeisiin ennätyksellisen 1,62 miljardin euron lainasumman.

Yhteystiedot medialle:

Internet: http://www.eib.org/press