Taiteen edistämiskeskus on rahoittanut Hyvinvointia kulttuurista Etelä-Savoon hanketta, jonka tavoitteena on ollut edistää ja juurruttaa kulttuurista hyvinvointityötä osaksi uutta maakuntaa. Hankkeen yhteistyökumppanina on toiminut myös Essote  ArtEssote -hankkeella.

ArtEssote -hankkeessa on etsitty ja ideoitu taidetoimintaa yhdessä henkilökunnan ja taitelijoiden kanssa. Taiteilijoista mukana olivat Risto Kopperi, Anna-Maija Muurinen, Aapo Repo, Pihla Liukkonen, Katja Suomalainen, Jani Orbinski, Veikko Happonen ja Jendrek Prusak. Hankkeen aikana on järjestetty voimaannuttavaa valokuvausta nuorille äideille, sairaalaklovni- ja sairaalasirkustoimintaa, nukketeatteria, monologeja, sanataidetta, laulua, musiikkia ja äänitaidetta. Hankkeessa toteutettiin myös taidelainaamopilotti yhteistyössä mikkeliläisen taidegallerian Galleri-Arin kanssa.

ArtEssoten tavoitteena, kuten ESPER-taideprojektinkin tavoitteena, on ollut taidetoiminnan juurruttaminen osaksi Essoten palveluvalikoimaa ja toimintaa.

ArtEssoten koordinaattoreina ovat toimineet ESPER-hankkeen taidekoordinaattorit Riitta Moisander ja Heidi Huovinen, jotka ovat kirjoittaneet oheisen julkaisun. ArtEssotesta saatu palaute henkilöstöltä ja asiakkailta on ollut erittäin positiivista ja kannustavaa. Yhtenä oppina hankkeesta on se huomio, että taiteen järjestäminen sote-ympäristöön vaatii hyvän ennakkosuunnittelun, aikaa ja motivaatiota.

ArtEssoten loppuraportin voit lukea täältä.