Perhetalon ja Kuuman sairaalan opasteiden suunnittelu käynnistettiin tällä viikolla Avaava Oy:n Marjo Kiven ja Laura Lahdenperän kanssa.

Avaava on luonut Mikkelin hyvinvointikeskukseen opastuskonseptin jo vastaanottoalueen ensimmäisessä vaiheessa. Samainen opastuskonsepti laajennetaan käyttöön koko kampusalueelle.

IMG 0598

Pieniä opastemuutoksia- ja lisäyksiä tapahtuu kulkureittien muutosten myötä pitkin vuotta. Aktiivisen seurannan avulla sekä henkilökuntaa ja asiakkaita kuuntelemalla opasteita lisätään tarpeen mukaan, etenkin poikkeustilanteiden aikana.
Kuuman sairaalan ja Perhetalon opastaminen on iso kokonaisuus, joten suunnittelutyö on käynnistetty hyvissä ajoin. Suunnittelun aluksi opasteiden sijaintia tarkasteltiin ensin pohjakuvista, jonka jälkeen jatkettiin työmaille katsomaan paikkoja. Opastamisessa on otettava huomioon esteettömyys sekä asiakkaiden lisäksi tietenkin henkilökunta. Etenkin esteettömyyttä ehdittiin pohtia, kun vieraistamme Marjo kulki työmaallakin kyynärsauvojen kanssa!

IMG 0608 IMG 0610

Ajan myötä sähköiset opasteet lisääntyvät, jolloin opasteiden päivittäminen helpottuu. Perinteiset, staattiset opasteet on kuitenkin erittäin tarpeellisia, eikä niistä olla luopumassa. Sähköiset vaihtoehdot tulevat staattisten opasteiden tueksi ja mahdollistamaan uusia opastamisen keinoja. Aika näyttää myös, lisätäänkö opasteisiin interaktiivisuutta.

Mari 1Mari Hytönen, hankesihteeri