Kuuman sairaalan 3. kerroksessa on kesäkuussa aloitettu leikkaussalien väliseinäelementtien asennus. Leikkaussalielementit toimittaa Lujatalo Oy:n aliurakoitsija Viessmann. Heidän toimitukseen kuuluu mm. leikkaussalien väliseinät, alakatot, väliovet, läpiantokaapit ja sisäikkunat.

Viessmann

Kuuman sairaalan leikkaussalien toteutuksessa muuntojoustavuus on otettu huomioon väliseinien rakenteessa. Väliseinärakenne on kaksi osainen, joista sisältä katsottuna ulompi seinä on ns. paineseinä joka rakenteena varmistaa leikkaussalien tiiveyden. Sisempi seinä on ns. tekniikkaseinä johon tehdään varaukset ja asennukset leikkausalin seinillä olevalle tekniikalle. Tekniikkaseinää voidaan vaivatta purkaa jälkikäteen n. 3 m korkeuteen esim. seinapistorasian lisäyksen vuoksi.

Viessmann2

Kuumaan sairaalan rakennetaan leikkaussaleja yhteensä 10 kappaletta, joista 7 saliin asennetaan lyijysuojaukset salissa tehtävää kuvantamista varten. Leikkaussalien asennukset jatkuvat marraskuun 2018 loppuun saakka.

PekkaPekka Ylönen, rakennuttajainsinööri