Teknologiaa ja palvelumuotoilua yhdistelevä design jam -yhteiskehittämistapahtuman valtaa Mikkelin keskussairaalan aulan ja lähitilat viikonloppuna 9.-11.3.2018. Sote- ja it-alan opiskelijat ja ammattilaiset tutkivat keskussairaalan rakennustyössä hyödynnettyjen 3D-mallien jatkohyödyntämistä.

– Vaikka kyseessä on tapahtuma, kyse on uudesta tekemisen muodosta ja avoimen innovaation alustasta. Teemme tutkimusmatkan siihen, kuinka mm. peliteknologia, 3D-mallinnus, virtuaalitodellisuus ja pelillisyys voidaan palvelumuotoilun ja käyttäjäkokemuksen kehittämisen kautta tuoda osaksi tulevaisuuden sairaalan toimintaa, suunnittelua ja rakentamista, kertoo Essoten kehittämispäällikkö Anu Salpakoski.

Rakennusten 3D-mallintaminen on lähes arkipäivää, mutta peliteknologian käyttö ja virtuaalisen todellisuuden hyödyntäminen on vasta tuloillaan. Rakennusliike U. Lipsanen ja Essoten ESPER-hanke ovat jo siirtäneet osan uuden sairaalan 3D-mallista virtuaaliseen todellisuuteen. Virtuaalisessa Kuumassa sairaalassa ja Perhetalossa voidaan vierailla jo nyt ennen fyysisen rakennuksen valmistumista.

– 3D-mallia voidaan hyödyntää myös simuloinnissa tai vaikkapa oppimispelien kehittelyssä. Vain mielikuvitus on rajana, kun tapahtumassa kokeillaan ja kehitellään nopeita prototyyppejä erilaisten haasteiden ratkaisuiksi. Samalla korostuu, kuinka digitaalisuus leikkaa läpi kaikkia aloja ja toimintaa, Salpakoski sanoo.

Tavoitteena löytää uusia ideoita

Tapahtuma on tarkoitettu sote- ja it-alan opiskelijoille ja ammattilaisille sekä muille aihealueesta kiinnostuneille. Tarkoitus on tuoda yhteen teknistä osaamista, kuten koodareita, pelikehittäjiä, muotoilua ja graafista suunnittelua sekä monipuolisesti sosiaali- ja terveysalan asiantuntemusta.

Tavoitteena on löytää uusia ideoita, kokeilla mikä on mahdollista ja löytää innokkaita tekijöitä. Tarjolla on täysi ylläpito sekä mahdollisuus kilpailla palkinnoista. Yrityksille tarjolla on uudenlainen mahdollisuus yhteistyöhön ja kykyjensä osoittamiseen.

Tilaisuuden järjestävät yhdessä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu (Xamk), Essote ja Rakennusliike U. Lipsanen.  Xamk järjestää Future Hospital Design Jamia osana Tulevaisuuden älykkäät hyvinvointi ja ruokapalvelut  -hanketta, jota rahoittaa Euroopan aluekehitysrahastosta Etelä-Savon maakuntaliitto. Essotesta mukana tapahtumassa on Esper-hanke, joka tuo tapahtumaan  mm. 3D-peliympäristön.