Pankalammen terveysaseman toiminnot Mikkelissä siirtyvät keskussairaalan ensimmäiseen kerrokseen maanantaina 3.7.

Pankalammella työskentelevien lääkäreiden, hoitajien sekä erityistyöntekijöiden vastaanotoille tullaan jatkossa sairaalan B-sisäänkäynnistä, joka sijaitsee Porrassalmenkadun puoleisella sisäpihalla, pääsisäänkäyntiä vastapäätä. Vastaanotoille tullessa ilmoittaudutaan ilmoittautumisautomaatilla, josta asiakas saa tiedon, missä huoneessa vastaanotto tapahtuu.

Mikkelin kotihoidon toimisto muuttaa Pankalammelta 3.7. päiväkeskuksen tiloihin, osoitteeseen Kiiskinmäenkatu 2.

Suun terveydenhuolto jää lähivuosiksi Pankalammen "alataloon". Suun terveydenhuollon yksiköiden tilat tulevat myös aikanaan muuttamaan Mikkelin hyvinvointikeskukselle, Mikkelin keskussairaalan yhteyteen.

Pankalammen terveysaseman "ylätalo" sulkee ovensa kesäkuun lopussa. Lääkäreiden ja hoitajien vastaanottojen lisäksi muuttajia ovat muun muassa terveysneuvontapiste Vinkki, matkailijoiden rokotustoiminta sekä erityistyöntekijöiden, kuten terveyssosiaalityöntekijän sekä ravitsemusterapeutin vastaanotot.

– Jos aiemmin on käynyt lääkärin tai hoitajan vastaanotolla Pankalammella, niin heinäkuun alusta lähtien suunta on keskussairaala, kertoo ESPER-hankkeen hankejohtaja Pirjo Syväoja.

Jatkossa mikkeliläisten perusterveydenhuollon palvelut tunnetaan nimellä Yleislääketieteen vastaanotto. Nimi on käytössä myös sairaala-alueen opasteissa. Nimenmuutoksen taustalla piilee yksi sosiaali- ja terveydenhuoltouudistuksen keskeisistä ajatuksista, perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja sosiaalipalvelujen sulauttaminen yhteen eli ns. sote-integraatio.

– Yleislääketieteen vastaanottojen sijainti keskussairaalan yhteydessä mahdollistaa erikoislääkäreiden nopean ja joustavan konsultoinnin. Sekä lääkäreiltä että asiakkailta säästyy aikaa, kun asiat hoidetaan kerralla kuntoon sanoo vastaanottoalueen ylilääkäri Hans Gärdström.

Mikkelin hyvinvointikeskuksen koko pohjoispääty Pirttiniemenkadun varressa on rakennustyömaana vielä lähes kaksi vuotta. Nyt käynnissä olevien Perhetalon ja Kuuman sairaalan rakennustyömaat valmistuvat keväällä 2019. Myös sairaalakorttelin torinpuoleiseen eteläpäätyyn hyvinvointikeskuksen yhteyteen aletaan remontoimaan Mielentaloa.

Kadunvarsien pysäköintipaikat keskussairaalan läheisyydessä ovat vähentyneet. Valmistunut Sairaalaparkki palvelee sekä asiakkaita että henkilökuntaa. Kulkuyhteydet paranevat oleellisesti, kun kulkusilta parkkitalon ja sairaalan välillä voidaan avata näillä näkymin maaliskuussa 2019.

– Kun saapuu autolla, on syytä varata riittävästi aikaa. Kannattaa pysäköidä Sairaalaparkkiin tai tulla jalan, taksilla tai julkisilla kulkuvälineillä, jos se suinkin on mahdollista, Syväoja kehottaa.

Pirjo Syväoja
Hankejohtaja